Hoe houd je rekening met het jonge, nog pure kind? Brigitta (moeder, kleuterjuf en kindercoach) las Ouders doen ertoe en vertelt waarom ze dit boek belangrijk vindt voor ouders, leerkrachten, Pabo-studenten en hulpverleners. “Alleen al de titel is zo bemoedigend voor ouders, die vaak genoeg met hun handen in het haar zitten omdat ze niet weten hoe ‘opvoeding’ eigenlijk werkt.”

Het jonge nog pure kind

Mijn naam is Brigitta van den Berg. Moeder van twee prachtige dochters. Kleuterjuf van de oude stempel, ik heb nog de vierjarige opleiding gedaan tot kleuter- en hoofdleidster. Daarnaast werk ik in mijn eigen business als (kinder)coach en therapeute.

Hokjesdenken

Ik werk sinds een jaar parttime op de School of Understanding en ben daar mentor en geef les aan de jongste kinderen (4 tot 6 jaar). Na mijn opleiding voor kleuterleidster ben ik vrijwel direct begonnen in een school in de Haagsche Schilderswijk. Daar heb ik tien jaar gewerkt en toen mijn eigen kinderen kwamen kon ik in die tijd nog niet parttime gaan werken. Ik ben daarom met pijn in mijn hart vertrokken uit het onderwijs.

Later, toen de kinderen wat groter waren, wilde ik absoluut niet terug in het onderwijs. De opgelegde regels, het hokjesdenken en het pushen van kinderen in bepaalde protocollen heeft me jarenlang weerhouden van het lesgeven aan jonge kinderen. Ik vond het pijnlijk om te zien en te ervaren dat kinderen niet meer gemotiveerd en gestimuleerd werden op hun eigen behoeften en niveau.

Aansluiten bij wat een kind nodig heeft

In mijn praktijk voor kinder- en jeugd therapie merkte ik dat opvoeden voor zoveel ouders lastig is. Ze hebben geen handleiding waarin staat hoe de ontwikkeling van een kind verloopt. Ze komen zelf uit een systeem waarin ouders dat ook niet hadden en dat gaat natuurlijk vele generaties terug. Grootouders kunnen tegenwoordig ook niet zo heel veel met de kinderen van nu, die zo anders zijn.

Toen ik drie jaar geleden toch weer terug wilde in het onderwijs als invalster, merkte ik dat ook veel onderwijzend personeel niet goed weet wat ze moeten met kinderen. Ze gaan naarstig de methodes volgen, omdat die houvast geven. Aansluiten bij dat wat een kind nodig heeft blijkt lastiger dan gedacht.

Kennis over je’zelf’

Daarnaast vergt lesgeven zowel als opvoeden kennis over je’zelf’. Hoe is jouw opvoeding geweest en in welke mate laat je dit resoneren in jouw wijze van les geven of opvoeden?

Ik heb mijn plek gevonden op de School of Understanding. Hier wordt gekeken naar de kwaliteiten van kinderen en de uitdagingen die zij nodig hebben en aankunnen. Er wordt kinderen geleerd op eigen niveau om je authentieke ik in te zetten en verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen ‘zijn’ in alles.

Ouders doen ertoe

Zo mooi om daarop aansluitend het boek van Gerarda van der Veen te lezen. Alleen al de titel ‘Ouders doen ertoe’ is zo bemoedigend voor ouders, die vaak genoeg met hun handen in het haar zitten omdat ze niet weten hoe ‘opvoeding’ eigenlijk werkt. Gerarda geeft in haar boek een heldere uitleg aan de hand van veel voorbeelden hoe opvoeding helder en leuk kan zijn voor ouder en kind.

Voor ouders

De vroegere RRR (Rust Regelmaat Reinheid) is vertaald in een modern jasje naar de kinderen van nu. Eigenlijk vind ik dit boek een must voor ieder gezin met kinderen, en zou je dit moeten meekrijgen bij aangifte van weer een nieuwgeborene.

Voor leerkrachten en Pabo-studenten

Daarnaast zou het verplichte literatuur moeten zijn op de PABO van tegenwoordig. Studenten kunnen er ontzettend veel van leren over zichzelf, maar ook over hoe ze de helpende, ondersteunende en uitdagende hand kunnen reiken aan de kinderen van tegenwoordig. Ze begrijpen door dit boek meer over de ontwikkelfases van de kinderen van nu. En als je als student nog geen eigen kinderen hebt, leert het je met andere ogen te kijken naar de rol van ouders, die op hun eigen manier altijd meer dan hun best doen. Je leert hoe bijzonder het is om het dierbaarste bezit van deze ouders, elke dag onder je hoede te hebben en daar op een goede en gedegen constructieve manier mee aan het werk te gaan. Wat een grote en bijzondere taak die niet onderschat mag worden.

Voor (kinder)coaches en therapeuten

Voor kindercoaches en therapeuten is het een uitgebreid overzichtsboek met veel uitleg over de (positieve) psychologische ontwikkeling van het jonge kind. Hoe hou je rekening met het jonge nog pure kind? Je kunt het eigenlijk wel beschouwen als een standaardwerk voor iedereen die beroepsmatig met jonge kinderen in aanraking komt. Het boek heeft een duidelijke structuur en leest erg vlot. Het fijne aan dit boek is ook dat het interactief is, je krijgt meer inzicht in jezelf door de opdrachten te doen. Als ouder, student, onderwijzer, coach of therapeut.

Feestje

Ik ben ontzettend blij dat dit boek er gekomen is. Het is een ongelooflijk waardevol document waardoor opvoeden, lesgeven en coachen een waar feestje wordt.

Ouders doen ertoe. Voor alle kinderen met een eigen identiteit in deze nieuwe tijd. Dank je wel, Gerarda van der Veen.

Benieuwd geworden naar het boek?

Het boek Ouders doen ertoe van Gerarda van der Veen

Ga naar meer informatie over het boek Ouders doen ertoe : het belang van een goede opvoeding, in het bijzonder voor gevoelige en begaafde kinderen.

Of download een gratis voorproefje!